
Este juego se trata de un roguelike en toda la regla, así que a olvidarse de gráficos de última generación en 3D y todo eso, acá veremos todo con código ASCII o en un muy simple sistema de Tiles y podremos alternar entre uno y otro solo apretando una tecla
Sacado de la página del juego:
Experimenta el combate táctico Sci-Fi y la exploración de un mundo procedural que combina a los tradicionales Roguelikes con una moderna interface inmersiva como no tiene otro juego de su tipo. Construyete a ti mismo con los componentes encontrados o con los restos de otros robots. Añade fuentes de poder, unidades de propulsión, artefactos y armas hasta convertirte en un lento tanque repleto de armas, o un rápido insecto volador que pase entre sus enemigos antes que ellos tengan tiempo de reaccionar, o un asesino/hacker furtivo o lo que tu puedas crear con lo que encuentres. La situación puede cambiar rápidamente si tu pierdes componentes y te reconstruyes con los restos de tus enemigos. Tu eres el Cogmind. Descubre lo que eso significa a medida que exploréis un mundo vivo gobernado por robots
Así que entonces recorreremos un "dungeon" futurista convertidos en un humilde robot que tratará de ir mejorando sus capacidades mientras intenta que no lo maten otros robots, la idea no es mala para nada, el juego es entretenido hasta decir basta, algunas de las cosas principales que encontramos en el juego son:
Gameplay
While exploring the world you find (or take) power sources, propulsion units, utilities, and weapons, and attach them to yourself to create a slow tank bristling with weapons, or a fast-moving flyer zipping past enemies before they even have time to react, or a stealthy sword-wielding assassin bot, or whatever else you can come up with from the salvage you find. The game can quickly change as you lose components and your loadout changes.
Action is turn-based but you don't have "action points" per se; instead, every action takes a certain amount of time, and robots that can perform actions more quickly can continue to due so until another robot is ready to act.
Combat is optional if you can avoid it, and there is no grinding for XP since the game rewards you for simply reaching new areas.
While not fighting/sneaking, you can find/construct allies, hack machines, manipulate your enemies, and explore the story through terminals spread throughout the complex.
Parts
Power Sources: Engines, power cores, and reactors supply the power necessary to run other systems.
Propulsion: Treads, legs, wheels, and hover/flight units enable a robot to move more quickly (multiple types can be attached, though only a single category can be active at a time).
Utilities: Special devices, processors, storage units, and protective gear that provide a wide range of benefits.
Weapons: Guns, cannons, launchers, and a variety of melee weapons.
Resources
Energy: Generated by the core and power sources; necessary for moving, firing energy-based weapons, and sustaining the operation of some utility systems.
Matter: Salvaged from robot remains; used to fuse components, and consumed by ballistic weapons and launchers as ammunition.
Notable Features
Animated ASCII particle effects (weapons/explosions etc.)
Animated interface
Hundreds of Sound effects
Fully destructible terrain
Full mouse and keyboard support for all commands
Drag-and-drop support for mouse
ASCII art
General Feature List
Many of these are a given for anyone familiar with roguelikes, but I'll list them here for completeness.
Resource management
Inventory and equipment system
Item identification system (for a subset of powerful items)
Fog of war
Several damage types each with unique properties/effects
Simple yet dynamic combat system
No grinding/XP (character development is automatic through exploration)
Multiple AI behaviors
Numerous items, special abilities, and enemies
Permadeath
Autosave/load on exit/startup
Large randomly generated maps
Turn-based action
Single player
All units use the same ruleset as the player
Score output to an external file, with detailed statistics


Cogmind es una obra de arte en ASCII, hay que saber apreciarla mas que nada por el enorme trabajo realizado por un par de personas, pero mas allá de lo artístico el juego reboza calidad por todos lados, actualmente está en un Alpha plenamente jugable.



Por ahora el acceso a la versión Alpha (trae un par de beneficios, mas clave de Steam cuando salga el juego) cuesta 30 dolares, si... lo se, es mucho para un juego de este tipo, pero bajará de precio a 20 dolares cuando finalmente salga la versión final, calculo que dentro de un año mas o menos, no se que mas le pueden llegar a agregar porque para mi está mas que listo, pero se ve que el desarrollador es medio maniático
Aquí dejo los respectivos links:
Web del juego: http://www.gridsagegames.com/cogmind/index.html
DevLog del juego: http://www.gridsagegames.com/blog/
Video de lanzamiento: https://www.youtube.com/watch?v=fAuTK72ynTE
Let's play en inglés: https://www.youtube.com/watch?v=eMhPC_hVxk4
Si tienen consultas trataré de responderlas, saludos

Edito para agregar los requerimientos:
OS: Windows XP / Vista / 7 / 8 (we have many players using Linux/OSX, but not natively)
CPU: Intel Core2 Duo E6300 @ 1.86GHz / AMD Athlon II Dual-Core M320
RAM: 500 MB
Video Card: N/A
Disk Space: 20 MB
Minimum resolution: 1272x720 (Tiles), 800x600 (ASCII)